Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, ook welke in meer- c.q. enkelvoud zijn vervoegd, in de navolgende betekenis gebruikt, voor zover uit de aard of strekking van de bepalingen niet anders voortvloeit.
- Algemene voorwaarden: het onderhavige document “Algemene voorwaarden TiQiT”.
- Authenticatiemiddelen: de (combinatie van) gegevens en/of middelen waarmee (een werknemer van) de Klant zich kan authentiseren bij TiQiT B.V., zoals de combinatie van gebruikersnaam/wachtwoord, unieke al dan niet middels hulpmiddelen gegenereerde (pin)codes, etc.
- TiQiT B.V.: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd te (2595 CA) Den Haag aan de Juliana van Stolberglaan 45, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer: 74987577.
- Dienst: het beschikbaar stellen en houden door TiQiT B.V. van de Software op afstand, via internet of anderszins, inclusief de daartoe verleende Licentie.
- Documentatie: de door TiQiT B.V. aan de Klant verschafte gebruikersdocumentatie met betrekking tot de Software.
- First Level Support: eerstelijns ondersteuning voor Klanten, waarbij antwoord gegeven wordt op vragen van Klanten met betrekking tot de algemene werking van de Software.
- Gebruiksperiode: een tijdens de verkoop tussen Klant en TiQiT B.V. of haar Wederverkoper overeengekomen periode waarin de Software kan worden gebruikt, bij gebreke waarvan die periode 2 jaar zal bedragen.
- Intellectuele Eigendomsrechten: alle rechten van intellectuele eigendom, waaronder begrepen, maar niet beperkt tot, auteursrechten, domeinnamen, databankrechten, handelsnaamrechten, merkrechten, rechten op know how, octrooirechten, modelrechten en naburige rechten.
- Kantooruren: de uren tussen 9:00 en 17:00 CET & CEST op maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van weekenden, in Nederland erkende nationale feestdagen en dagen waarvan TiQiT B.V. vooraf (al dan niet via haar website of e-mail) heeft aangegeven gesloten te zijn.
- Klant: één juridische entiteit, oftewel één rechtspersoon met een eigen Kamer van Koophandel (KvK)-nummer die de licentie(s) heeft aangeschaft van TiQiT B.V. of van haar Wederverkoper, inclusief haar medewerkers.
- Licentie: het door TiQiT B.V. aan de Klant verschafte recht om de Software te laden, uit te voeren en te gebruiken.
- Licentieovereenkomst: de overeenkomst tussen TiQiT B.V. en de Klant waarbij TiQiT B.V. aan de Klant een licentie tot het gebruik van de Software verleent.
- Premium Support: aanvullende eerstelijns ondersteuning, waarbij antwoord gegeven wordt op vragen van Klanten met betrekking tot de inhoud, modelleren en de implementatie van de goederen stroom in de software.
- Product: tastbare zaken zoals hardware, waaronder slimme camera’s, sensoren en andere IoT oplossingen.
- Project: één gebouw (eventueel in meerdere ontwerpvarianten) waarvoor de goederenstroom in de Software wordt opgenomen.
- Second Level Support: tweedelijns ondersteuning aangeboden door TiQiT B.V. aan de Wederverkoper in het geval vragen van de Klant niet kunnen worden afgewikkeld bij First Level Support.
- Server: een door of ten behoeve van TiQiT B.V. beheerde computer die bereikbaar is vanaf het internet, met daarop geïnstalleerde webserver programmatuur en de Software.
- Software: de door TiQiT B.V. ontwikkelde TiQiT software, inclusief de Documentatie en alle Updates en/of Upgrades van de Software.
- Support: First Level Support en/of Second Level Support van onze Software.
- Update: een verbeterde versie van de Software (bijvoorbeeld van versie 1.1 naar versie 1.2) waarin een eventuele fout is verholpen.
- Upgrade: een nieuwe versie van de Software die een verandering in functionaliteit of nieuwe functies bevat (bijvoorbeeld van versie 1.0 naar versie 2.0).
- Wederverkoper: een officiële wederverkoper/distributeur van de Software en Product van TiQiT B.V.
Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden en totstandkoming Licentieovereenkomst
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, offertes, aanbiedingen, opdrachten, orders, opdrachtbevestigingen die samenhangen met het gebruik van de Software, alsmede de Licentieovereenkomst.
- Afwijking en/of aanvulling van deze Algemene Voorwaarden kan alleen schriftelijk worden overeengekomen.
- Algemene voorwaarden, onder welke benaming dan ook, van de Klant zijn uitdrukkelijk niet van toepassing.
- In het geval de Licentieovereenkomst qua inhoud afwijkt van de inhoud van deze Algemene Voorwaarden prevaleert de inhoud van de Licentieovereenkomst.
- De ongeldigheid van een bepaling uit de Licentieovereenkomst en/of uit deze Algemene Voorwaarden heeft geen gevolgen voor de geldigheid van de overige bepalingen van de Licentieovereenkomst en deze Algemene Voorwaarden.
- De Licentieovereenkomst komt tot stand door de aanvaarding van het aanbod of de offerte door de Klant.
- Indien de Klant niet expliciet aangeeft akkoord te gaan met de offerte of het aanbod, maar er desondanks mee instemt, of die indruk wekt, dat TiQiT B.V. werkzaamheden verricht die binnen de omschrijving van de aangeboden Diensten vallen, dan wordt het aanbod als aanvaard beschouwd. Dit geldt ook wanneer de Klant TiQiT B.V. verzoekt bepaalde werkzaamheden te verrichten zonder een formeel aanbod af te wachten.
- Elk aanbod van TiQiT B.V. is geheel vrijblijvend en geldig tot dertig (30) dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht tenzij anders vermeld in de offerte.
- De Licentieovereenkomst loopt vanaf het moment waarop de Licentieovereenkomst aanvaard is zoals bedoeld in dit artikel, tenzij er schriftelijk een andere ingangsdatum is overeengekomen.
Artikel 3: Verlening gebruiksrecht en voorwaarden
- Op voorwaarde van volledige naleving door de Klant van de Licentieovereenkomst en Algemene Voorwaarden, zal TiQiT B.V. aan de Klant het niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare recht verlenen de Dienst te gebruiken. Na de totstandkoming van de Licentieovereenkomst zal TiQiT B.V. aan de Klant de Dienst beschikbaar stellen gedurende de Gebruiksperiode, via een beveiligde internetverbinding of een SSL-verbinding die loopt over het internet. Hiertoe zal TiQiT B.V. aan de Klant Authenticatiemiddelen verstrekken.
- Het is de Klant slechts toegestaan van de Dienst gebruik te maken in het eigen bedrijf of organisatie voor de eigen medewerkers. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen in de Licentieovereenkomst, geeft betaling conform artikel 6 recht op maximaal vijfentwintig (25) gebruikersaccounts voor één Project in de Gebruiksperiode. De Dienst kan alleen gebruikt worden binnen de Gebruiksperiode en wanneer de Licentie is geactiveerd (hiertoe is een internetverbinding nodig). De door TiQiT B.V. verstrekte Authenticatiemiddelen moeten geheim worden gehouden. TiQiT B.V. is niet aansprakelijk voor misbruik daarvan en mag ervan uitgaan dat een gebruiker die zich aanmeldt met de Authenticatiemiddelen gekoppeld aan een bepaalde medewerker, ook daadwerkelijk die medewerker is.
- TiQiT B.V. zal de Dienst op vakbekwame wijze uitvoeren en zich inspannen om de Dienst te laten voldoen aan geldende wet- en regelgeving.
- TiQiT B.V. is slechts verantwoordelijk voor het aangesloten blijven van de Dienst op het directe internet, niet voor enige (overige) communicatielijnen en/of netwerkinfrastructuur. De Klant is zelf verantwoordelijk voor haar interne infrastructuur.
- De Software en alle (Klant)gegevens worden opgeslagen en verwerkt op de Server. De Server is van TiQiT B.V. of een door TiQiT B.V. aangewezen derde.
- De Klant is en blijft zelf verantwoordelijk voor het nakomen van op haar rustende (wettelijke) administratieverplichtingen en het maken van een periodieke back-up van de gegevens opgeslagen met behulp van de Dienst.
- Het is de Klant niet toegestaan de Dienst te distribueren, te verkopen, te licentiëren, te kopiëren, over te dragen aan derden of op enige andere wijze de controle over de Dienst of de desbetreffende Licentie(s) te verliezen.
- Niet tegenstaande artikel 3 lid 2 is het de Klant toegestaan om op de onderdelen van de Dienst met betrekking tot het uploaden en raadplegen van geplande transporten, afroepen van bouwmateriaal /-materieel en bewijslast voor een duurzaamheidscertificaat (zoals bij CO2 certificering) aan externe partijen (tijdelijke) gebruikersaccounts te verstrekken en de Dienst (tijdelijk) aan deze derden ter beschikking te stellen mits het maximum aantal gebruikersaccounts zoals genoemd in artikel 3 lid 2 niet wordt overschreden.
- De Klant is te allen tijde zelf volledig verantwoordelijk voor het gebruik dat zij maakt van de Dienst en alle andere door of in opdracht van haar verrichte vormen van verwerking van de gegevens in de Dienst en daarbuiten. De Klant is er zelf verantwoordelijk voor dat zij in de Dienst geen onrechtmatige gegevens verwerkt of anderszins in het kader van het gebruik van de Dienst inbreuk maakt op de rechten van derden.
- Mocht TiQiT B.V. ervan in kennis worden gesteld dat enige informatie die de Klant door middel van de Dienst heeft opgeslagen onrechtmatig is, dan behoudt TiQiT B.V. zich het recht voor om die informatie onmiddellijk te verwijderen of de toegang daartoe onmogelijk te maken. In geen geval zal TiQiT B.V. aansprakelijk zijn voor schade die voortvloeit uit dat handelen.
- Bij het leveren van de Dienst, kan TiQiT B.V. een maximum stellen aan de hoeveelheid opslagruimte, bandbreedte en/of dataverkeer die de Klant per maand mag gebruiken.
- Ten aanzien van de hoeveelheid dataopslag en dataverkeer die door de Klant en/of gebruiker(s) via de Dienst gebruikt mag worden, hanteert TiQiT B.V. een limiet op basis van “fair use”. Excessief gebruik is niet toegestaan.
- In het geval van excessief gebruik kan TiQiT B.V. aan de Klant en/of gebruiker(s) een waarschuwing geven. Als de Klant en/of de betreffende gebruiker(s) na deze waarschuwing geen maatregelen nemen, kan TiQiT B.V. restricties in het gebruik opleggen of de toegang tot de Dienst beperken. In spoedeisende gevallen kan TiQiT B.V. direct (zonder waarschuwing) ingrijpen.
Artikel 4: Onderhoud, Updates en Upgrades
- TiQiT B.V. zal uitsluitend de laatste (huidige) versie van de Software onderhouden naar haar beste kunnen en zal haar uiterste best doen om eventuele fouten te herstellen en om Updates te verschaffen. Bovendien kan TiQiT B.V. – voor zover ze dit passend en wenselijk acht – Upgrades van de Software ontwikkelen.
- TiQiT B.V. behoudt zich het recht voor de Dienst tijdelijk buiten gebruik te stellen ten behoeve van onderhoud, aanpassing of verbetering van de Dienst. TiQiT B.V. en/of de Wederverkoper zullen de Klant informeren over Updates en/of Upgrades en daarvoor de verschafte (elektronische) adresgegevens van de Klant gebruiken.
- TiQiT B.V. heeft het recht de Dienst van tijd tot tijd aan te passen om de functionaliteit te verbeteren en om eventuele fouten te herstellen.
Artikel 5: Support
- TiQiT B.V. en/of haar Wederverkoper zal Support bieden aan de Klant. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, geeft betaling conform artikel 6 de Klant recht op maximaal twee (2) uur Support per maand. Mocht de Klant meer dan twee (2) uur aan Support nodig hebben dan geldt het normale uurtarief van TiQiT B.V. Indien de Licentie is verkregen via een Wederverkoper, heeft de Klant recht op First Level Support van deze Wederverkoper. In alle andere gevallen kan de Klant First en Second Level Support van TiQiT B.V. verkrijgen. Indien een probleem niet verholpen kan worden bij First Level Support, zal de Klant worden verwezen naar Second Level Support dat wordt gegeven door TiQiT B.V.
- Support en Premium Support worden alleen geboden voor de laatste versie van de Software en alle andere versies van de Software die zijn vrijgegeven in de twaalf (12) maanden voorafgaand aan de hulpvraag van de Klant.
- Hoewel TiQiT B.V. en/of de Wederverkoper hun uiterste best zullen doen om iedere kwestie op te lossen, wordt Support en Premium Support aangeboden “as is” en zonder enige garanties. TiQiT B.V. en/of de Wederverkoper kunnen niet garanderen dat de gegeven antwoorden correct zijn.
- Klanten kunnen gebruik maken van Premium Support indien zij hiervoor een separaat abonnement hebben afgesloten bij TiQiT B.V. en/of de Wederverkoper.
- Support en Premium Support worden geboden per e-mail gedurende normale Kantooruren van TiQiT B.V. en/of de Wederverkoper.
Artikel 6: Prijs en betaling
- Voor het kunnen gebruikmaken van de Dienst is de Klant aan TiQiT B.V. een vergoeding verschuldigd zoals overeengekomen in de Licentieovereenkomst. Alle bedragen zijn exclusief BTW en andere eventueel van toepassing zijnde overheidsheffingen.
- Tenzij anders overeengekomen, is de periodieke vergoeding voor het verkrijgen van de Dienst vooraf verschuldigd, door betaling van een door TiQiT B.V. verzonden factuur. De betalingstermijn van de factuur bedraagt 30 dagen na factuurdatum.
- In geval TiQiT B.V. de Dienst met extra optionele functionaliteit uitbreidt zal TiQiT B.V. voor het door de Klant gekozen gebruik van deze extra functionaliteit betaling een aparte vergoeding kunnen vragen van de Klant. Die vergoeding zal door Dienstverlener gelijk met het aanbieden van de extra functionaliteit bekend worden gemaakt aan de Klant. De afspraken over door de Klant gebruikte optionele extra functionaliteit, de ingangsdatum, de daarvoor te betalen vergoeding(en) en de wijze van facturering zullen door TiQiT B.V. schriftelijk worden bevestigd aan de Klant en onlosmakelijk onderdeel vormen van de Licentieovereenkomst.
- Jaarlijks per 1 januari zullen de overeengekomen vergoedingen automatisch worden verhoogd, voor het eerst per 1 januari van het kalenderjaar volgend op de ingangsdatum van de Licentieovereenkomst. Deze automatische verhoging is gelimiteerd tot maximaal de (eventuele) stijging van het prijsindexcijfer voor het aggregaat “J: informatie en communicatie” zoals opgenomen in de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde tabel “Dienstenprijzen; commerciële dienstverlening index (2010=100)”. Deze stijging wordt berekend volgens de berekeningsmethode zoals gepubliceerd op de website van het CBS.
- Indien de in lid 1 en/of lid 3 van dit artikel bedoelde bedragen niet op het in lid 2 genoemde tijdstip zijn voldaan, is de Klant van rechtswege in verzuim en gehouden daarover de wettelijke handelsrente te betalen op voet van artikel 6:119a BW, met ingang van de dag, waarop deze betalingen hadden moeten geschieden tot en met de dag der betaling.
- TiQiT B.V. is gerechtigd om alle noodzakelijk gemaakte buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten ter incasso van de prijs en andere bedragen zoals genoemd in dit artikel in rekening te brengen bij de Klant. De buitengerechtelijke incassokosten zijn verschuldigd vanaf het moment dat de Klant in verzuim is.
- Betalingen aan TiQiT B.V. strekken eerst tot voldoening van de verschuldigde rente, vervolgens van voor TiQiT B.V. gemaakte gerechtelijke kosten en buitengerechtelijke kosten, en tenslotte van eventueel door TiQiT B.V. geleden schade en worden pas daarna in mindering gebracht op de oudste openstaande factuur.
Artikel 7: Intellectuele Eigendom en vrijwaring
- Alle Intellectuele Eigendomsrechten op de Software en Documentatie en Product berusten uitsluitend bij TiQiT B.V., haar licentiegevers of haar toeleveranciers. De Klant verkrijgt slechts de rechten tot gebruik zoals expliciet in deze Algemene Voorwaarden en de Licentieovereenkomst bepaald, en onder de voorwaarden zoals opgenomen in de Licentieovereenkomst en Algemene Voorwaarden.
- Het is de Klant niet toegestaan om enige aanduiding betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of enige andere rechten van intellectuele of industriële eigendom te verwijderen of aan te passen bij het gebruik van de Dienst en Product, in de Software of de Documentatie.
- Het is de Klant niet toegestaan veranderingen aan te brengen in de Software, Product of onderdelen daarvan. Het is de Klant verder niet toegestaan de Software, Product of onderdelen daarvan te reverse engineeren of te decompileren, anders dan voor die situaties waarin dit wordt toegestaan onder dwingendrechtelijk auteursrecht en onder de voorwaarde dat de Klant ter zake voorafgaande schriftelijke toestemming van TiQiT B.V. heeft verkregen. Het is TiQiT B.V. toegestaan voorwaarden te verbinden aan een dergelijke toestemming.
- Het is TiQiT B.V. en/of de Wederverkoper namens TiQiT B.V. toegestaan om technische maatregelen te nemen om de Software te beschermen of ten aanzien van de overeengekomen (gebruiks)restricties met betrekking tot de Licentie. Het is de Klant niet toegestaan dergelijke technische maatregelen te verwijderen of te ontwijken.
- Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat de door TiQiT B.V. zelf ontwikkelde en aan de Klant verschafte Software, Documentatie of andere materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend Intellectuele Eigendomsrecht, zal TiQiT B.V., naar haar uitsluitend oordeel:
a. de Software aanpassen zodat er geen sprake meer is van inbreuk op de Intellectuele Eigendomsrechten van die derden;
b. vergelijkbare software aan de Klant aanbieden met vergelijkbare functionaliteit die geen inbreuk maakt op dergelijk rechten van derden;
c. op haar kosten een licentie verkrijgen van deze derden met als doel dat de Klant de Software kan blijven gebruiken;
d. of enig ander redelijke oplossing bieden aan de Klant geheel ter keuze van TiQiT B.V. - Iedere andere of verdergaande aansprakelijkheid van TiQiT B.V. wegens schending van Intellectuele Eigendomsrechten van een derde is geheel uitgesloten.
Artikel 8: Verwerking van persoonsgegevens
- Het aanbieden van de Dienst brengt verwerking(en) van persoonsgegevens van werknemers van de Klant en eventueel andere natuurlijke personen met zich mee. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: de Privacyverordening) is op deze verwerkingen van toepassing.
- TiQiT B.V. fungeert daarbij als verwerker. In die hoedanigheid zal TiQiT B.V. zich houden aan alle op haar rustende wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Privacyverordening en de persoonsgegevens verwerken conform de specifieke instructies en aanwijzingen van de Klant. De Klant fungeert in dit verband als verwerkingsverantwoordelijke. Door het aangaan van de Licentieovereenkomst geeft de Klant aan TiQiT B.V. opdracht om persoonsgegevens ten behoeve van haarzelf te verwerken in het kader van het aanbieden van de Dienst. Andere verwerkingen van persoonsgegevens zal TiQiT B.V. alleen uitvoeren in opdracht van de Klant of als daartoe een wettelijke verplichting bestaat.
- De TiQiT B.V. spant zich in om de technische en organisatorische voorzieningen treffen ter bescherming van persoonsgegevens die TiQiT B.V. ontvangt van de Klant. De Klant stelt enkel persoonsgegevens aan TiQiT B.V. ter beschikking voor verwerking, indien hij zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.
- De Klant garandeert dat alle persoonsgegevens die zij ter beschikking stelt aan TiQiT B.V. op een rechtmatige wijze is verkregen, op een rechtmatige wijze ter beschikking is gesteld aan TiQiT B.V. en dat de persoonsgegevens geen inbreuk oplevert met enige rechten van derden. De Klant vrijwaart en houdt TiQiT B.V. gevrijwaard tegen alle claims of acties van publieke autoriteiten en/of individuen tegen TiQiT B.V. voortkomende uit enige inbreuk door De Klant van enige rechten van derden of verplichtingen die voortvloeien uit toepasselijke privacywetgeving.
- TiQiT B.V. mag de persoonsgegevens verwerken in landen binnen de Europese Economische Ruimte. Het verwerken van persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte is toegestaan met inachtneming van de daarvoor toepasselijke wettelijke bepalingen. TiQiT B.V. zal de Klant op verzoek melden in welk land of landen de persoonsgegevens worden verwerkt. De Klant geeft TiQiT B.V. hierbij toestemming om, in het kader van de Licentieovereenkomst en de in deze Algemene Voorwaarden bedoelde gegevensverwerking, onderaannemer (sub-verwerkers) in te schakelen. TiQiT B.V. zal de Klant op verzoek informeren over welke onderaannemers zij inschakelt.
- Indien TiQiT B.V. het voornemen heeft om nieuwe onderaannemers in te schakelen voor het verwerken van persoonsgegevens, dan zal TiQiT B.V. de Klant hierover vooraf informeren. De Klant heeft vervolgens twee weken de tijd om schriftelijk bezwaar te maken tegen het voornemen van TiQiT B.V. Indien de Klant geen bezwaar maakt binnen de genoemde termijn van twee weken, dan wordt de Klant geacht ermee in te stemmen.
- Indien de Klant binnen de voornoemde termijn bezwaar maakt tegen het voornemen van TiQiT B.V. om een nieuwe onderaannemer in te schakelen, dan zullen beide partijen zich inspannen om in goed overleg tot een redelijke oplossing te komen.
- Indien partijen geen overeenstemming kunnen bereiken over het voornemen van TiQiT B.V., dan is TiQiT B.V. gerechtigd om de betreffende nieuwe onderaannemer in te schakelen en is de Klant gerechtigd om de Licentieovereenkomst op te zeggen tegen de datum waarop de nieuwe onderaannemer ingeschakeld wordt.
- TiQiT B.V. spant zich ervoor in om ingeschakelde onderaannemers redelijkerwijs wezenlijk dezelfde verplichtingen op leggen als tussen de Klant en TiQiT B.V. zijn overeengekomen.
- TiQiT B.V. maakt, tenzij ander aangegeven, voor het aanbieden van de Dienst gebruik van de gecertificeerde servers in Nederland. Deze servers voldoen aan zeer hoge standaarden op het gebied van o.m. beveiliging en kwaliteit, waaronder ISO9001 en ISO27001. Gelet op de (generieke) aard van het (cloud) platform, verkeert TiQiT B.V. niet in de mogelijkheid om Klant specifieke (beveiligings)maatregelen te treffen. De Klant stemt hierbij in met het gebruik van voornoemde servers en het gegeven dat de Klant geen specifieke (beveiligings)instructies aan TiQiT B.V. kan geven die betrekking hebben op (het gebruik van) het platform.
- In het geval van een datalek (waaronder wordt verstaan: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte persoonsgegevens), zal TiQiT B.V. de Klant onverwijld, maar in ieder geval binnen 72 uur na constatering van het datalek, daarover informeren. Naar aanleiding van de berichtgeving van TiQiT B.V. zal de Klant beoordelen of hij de betrokkene(n) en/of de relevante toezichthouder(s) zal informeren of niet.
- Op verzoek van de Klant en indien nodig zal TiQiT B.V. redelijkerwijs meewerken aan het informeren van de betrokkene(n) en/of de relevante toezichthouder(s). De kennisgeving van TiQiT B.V. aan de Klant omvat het feit dat er een datalek is geweest, alsmede:
a. de datum waarop het datalek heeft plaatsgevonden (indien geen exacte datum bekend is: de periode waarbinnen het datalek heeft plaatsgevonden);
b. wat de (vermeende) oorzaak is van het datalek en wat het (vooralsnog bekende en/of te verwachten) gevolg is;
c. het aantal personen waarvan gegevens zijn gelekt (indien geen exact aantal bekend is: het minimale en maximaal aantal personen waarvan gegevens zijn gelekt);
d. een omschrijving van de groep personen van wie gegevens zijn gelekt, inclusief het soort of de soorten persoonsgegevens die gelekt zijn;
e. of de gegevens versleuteld, gehasht of op een andere manier onbegrijpelijk of ontoegankelijk zijn gemaakt voor onbevoegden;
f. wat de voorgenomen en/of reeds ondernomen maatregelen zijn om het lek te dichten en om de gevolgen van het lek te beperken;
g. contactgegevens voor de opvolging van de melding. - De Klant heeft op grond van de Privacyverordening verplichtingen tegenover de betrokkenen (de personen wier persoonsgegevens door de TiQiT B.V. ten behoeve van de Klant worden verwerkt). Die verplichtingen zien onder meer toe op het verstrekken van informatie, het geven van inzage in persoonsgegevens, het corrigeren van persoonsgegevens en het verwijderen van persoonsgegevens. De verantwoordelijkheid van de nakoming van deze verplichtingen rust op de Klant. TiQiT B.V. zal redelijke medewerking verlenen aan de door de Klant na te komen verplichtingen.
- Onverminderd het bepaalde in dit artikel is TiQiT B.V. gerechtigd om (persoons)gegevens omtrent het gebruik van de Dienst te verwerken in het kader van het beheer en onderhoud van de Dienst en het genereren van geanonimiseerde statistieken omtrent het gebruik van de Dienst zolang deze verwerkingen binnen de reikwijdte van de doelomschrijving van de opdracht tot verwerking van de Klant vallen.
- De Klant heeft het recht om audits uit te laten voeren door een onafhankelijke derde die aan geheimhouding is gebonden ter controle van naleving van alle punten uit deze bepaling, en alles dat daar direct verband mee houdt. Deze audit mag eens per jaar plaatsvinden. Minimaal twee weken voorafgaande aan de voorgenomen audit, zal de Klant TiQiT B.V. hierover informeren
- TiQiT B.V. zal aan de audit meewerken en alle voor de audit redelijkerwijs relevante informatie, inclusief ondersteunende gegevens zoals systeemlogs, en medewerkers zo tijdig mogelijk ter beschikking stellen.
- De bevindingen van de uitgevoerde audit zullen door partijen in onderling overleg worden beoordeeld en, naar aanleiding daarvan, al dan niet worden doorgevoerd door één van de partijen of door beide partijen gezamenlijk.
- De kosten van de audit worden door de Klant gedragen. Mogelijke kosten die TiQiT B.V. naar aanleiding van de audit maakt, bijvoorbeeld voor het geven van advies of het aanpassen van de Dienst, worden door de Klant betaald.
- TiQiT B.V. zal, voor zover dat binnen haar macht ligt, bijstand verlenen aan de Klant ten behoeve van het uitvoeren van gegevensbeschermingseffectbeoordelingen (ook wel een ‘Data Protection Impact Assessment’ of ‘DPIA’ genoemd). De door TiQiT B.V. redelijkerwijs gemaakte of te maken kosten in verband met de voornoemde bijstand zullen door de Klant worden vergoed.
- Daarnaast zal TiQiT B.V. mee zal werken aan een voorafgaande raadpleging van de toepasselijke toezichthouder. De door TiQiT B.V. redelijkerwijs gemaakte of te maken kosten in verband met de voornoemde bijstand zullen door de Klant worden vergoed.
- Zodra de Licentieovereenkomst, om welke reden en op welke wijze dan ook, is beëindigd, zal TiQiT B.V – naar keuze van de Klant – alle persoonsgegevens die bij haar aanwezig zijn retourneren aan de Klant, en/of deze persoonsgegevens en eventuele kopieën daarvan verwijderen.
- Indien de Klant ervoor kiest om persoonsgegevens te laten retourneren, dan mag TiQiT B.V de kosten die zij hiervoor moet maken redelijkerwijs in rekening brengen bij de Klant.
Artikel 9: Duur, beëindiging en gevolgen van beëindiging
- De Licentieovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van de Gebruiksperiode en vangt aan op het moment dat de Klant het aanbod van TiQiT B.V. aanvaard heeft
- Onverminderd de overige rechten van TiQiT B.V. is TiQiT B.V. zonder enige ingebrekestelling en zonder enige verplichting tot schadevergoeding gerechtigd de Licentieovereenkomst met onmiddellijke ingang schriftelijk beëindigen, dan wel de (verdere) uitvoering van de Licentieovereenkomst op te schorten in het geval dat:
a. de Klant failliet is verklaard of aan de Klant surseance van betaling is verleend en/of wanneer de onderneming van de Klant onder toezicht komt te staan van een curator of bewindvoerder, hetzij vrijwillig door de Klant hetzij anderszins;
b. de Klant wordt geliquideerd/vereffend of indien hij een overeenkomst met schuldeisers aangaat;
c. de Klant zijn verplichtingen uit de Licentieovereenkomst niet, niet behoorlijk of niet tijdig nakomt;
d. TiQiT B.V. omstandigheden ter kennis zijn genomen die haar goede grond geven te vrezen dat de Klant haar verplichtingen niet nakomt, niet tijdig of niet volledig zal nakomen.
e. indien een overmachtssituatie meer dan 2 weken duurt. - De Licentieovereenkomst eindigt van rechtswege indien de Gebruiksperiode afloopt.
- Bij beëindiging van de Licentieovereenkomst – op welke grond en om welke reden dan ook – vervallen alle aan de Klant op grond van de Licentieovereenkomst verleende rechten automatisch en is de Klant verplicht de Software en de Licentie(s) van haar computer(s) te verwijderen of te vernietigen. Alle reeds bestaande betalingsverplichtingen van de (voormalig) Klant blijven bestaan en opeisbaar.
- TiQiT B.V. zal in geval van een rechtsgeldige opzegging van de Licentieovereenkomst, en in overeenstemming met de Licentieovereenkomst, op schriftelijk verzoek van de Klant, waarvan het verzoek voor of bij de opzegging moet zijn ingediend, zich inspannen medewerking te verlenen om overdracht van Klantdata naar een andere dienstverlener mogelijk te maken of aan de Klant zelf te verstrekken. Voorgaande is te allen tijde beperkt tot de mogelijkheden zoals deze door TiQiT B.V. worden aangeboden.
- Voor de in het vorige lid bedoelde medewerking zal TiQiT B.V. een apart aanbod doen aan de Klant. Alle kosten van de overdracht naar een andere dienstverlener of het aanleveren van de Klantdata komen voor rekening van de Klant. TiQiT B.V. is niet verplicht om een dergelijk aanbod te doen.
- Tenzij anders overeengekomen, is het de Klant niet toegestaan personeelsleden in dienst bij TiQiT B.V. direct of indirect, tijdens of het eerste jaar na beëindiging van de Gebruiksperiode in dienst te nemen of anderszins werkzaamheden ten behoeve van de Klant te laten uitvoeren dan wel deze personeelsleden voor een functie elders te benaderen.
Artikel 10: Aansprakelijkheid
- Onverminderd de overige bepalingen betreffende de aansprakelijkheid van TiQiT B.V., is de totale aansprakelijkheid van TiQiT B.V. wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Licentieovereenkomst en/of een onrechtmatige daad jegens de ander begaat, beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de licentievergoedingen die door de Klant zijn betaald tot op het moment van ontstaan van enige schade, op grond van de Licentieovereenkomst. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade meer bedragen dan € 10.000,00 (tienduizend Euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. redelijke kosten die de Klant zou moeten maken om de prestatie van TiQiT B.V. aan de Licentieovereenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter niet vergoed indien de Licentieovereenkomst door of op vordering van de Klant wordt ontbonden;
b. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze voorwaarden;
c. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze voorwaarden. - Aansprakelijkheid van TiQiT B.V. voor gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van de Klant, verminking of verlies van data en alle andere vormen van schade dan genoemd in artikel 10 lid 1, is uitgesloten.
- De aansprakelijkheid van TiQiT B.V. wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen uit de Licentieovereenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien de Klant TiQiT B.V. onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en TiQiT B.V. ook na die termijn toerekenbaar tekort blijft schieten in de nakoming van haar verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat TiQiT B.V. in staat is adequaat te reageren.
- Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat de Klant de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij TiQiT B.V. meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen TiQiT B.V. vervalt door het enkele verloop van drie (3) maanden na het ontstaan van de vordering.
- De aansprakelijkheidsbeperking van lid 1 van dit artikel vervalt indien de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van TiQiT B.V
- De toepassing van artikel 6:271 e.v. Burgerlijk Wetboek is uitgesloten. Dit betekent dat, indien de Licentieovereenkomst wordt ontbonden, eventueel over en weer verrichte prestaties niet ongedaan gemaakt zullen worden.
- Onze aansprakelijkheid op Producten uit hoofde van de garantie is beperkt tot kosteloos herstel van een gebrekkig Product dan wel (mits niet verbruikt, verwerkt of vervreemd) tot vervanging van het geheel of een onderdeel daarvan, een en ander te onzer beoordeling.
a. De aansprakelijkheid van TiQiT uit hoofde van de garantie vervalt indien de schade het gevolg is van gebruik in strijd met de eventueel verschafte gebruiksaanwijzing, de aard van het Product en/of foutieve opvattingen en/of van het beschadigen, ondeskundig reparatie of onderhoud door de Klant of derden.
b. De garantie geldt slechts indien de Klant zelf volledig aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan of daarvoor voldoende zekerheid heeft gesteld.
Artikel 11: Overmacht
TiQiT B.V. is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan elke voor TiQiT B.V. van buiten komende oorzaak, waaronder begrepen, zonder dat dit een beperking inhoudt, de volgende omstandigheden: stroomstoring, uitval van internet- en/of telecommunicatieverbindingen, stakingen, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen door of het eindigen van contracten met toeleveranciers van TiQiT B.V. of door TiQiT B.V. ingeschakelde derden, de uitbraak van stakingen, vijandigheden, oorlog, terroristische aanslagen, burgerlijke onrust, revolutie, pandemie, overheidsinterventie of nalaten van interventie, brand, explosies, overstromingen, aardbevingen, andere natuurrampen, storingen wegens computercriminaliteit, bijvoorbeeld (D)DoS-aanvallen, gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of ander bronmateriaal waarvan de Klant het gebruik heeft voorgeschreven, niet beschikbaarheid van personeelsleden/gedetacheerden (door ziekte of anderszins), vervoersproblemen, binnenlandse onlusten, alsmede iedere andere situatie waarop TiQiT B.V. feitelijk geen (beslissende) controle kan uitoefenen.
Artikel 12: Product: eigendomsovergang en risico
- Zolang Klant niet aan alle betalingsverplichting heeft voldaan, waaronder de verplichting tot betaling van bijkomende kosten en rente of daarvoor zekerheid heeft gesteld en/of anderszins aan zijn verplichtingen uit Overeenkomst tegenover TiQiT toerekenbaar te kort is geschoten, behoudt TiQiT zich het eigendom van alle geleverde Producten voor.
- Tenzij in dit artikel anders is bepaald zal het risico voor verhuurde Producten op Klant overgaan bij levering. Producten worden geacht te zijn geleverd op het moment van feitelijke bezitsverschaffing, zoals bij plaatsing of een ontvangstbewijs bij verzending.
- Vanaf het moment van huur of aankoop van een Product draagt Klant het volledige risico van beschadiging of verlies van een Product.
- De verhuurde Producten blijven te allen tijde eigendom van TiQiT. Er is sprake van verduistering indien de Klant zich opzettelijk het gehuurde toe-eigent. De Klant is verantwoordelijk voor de kosten voor wegraken en beschadiging van verhuurde Producten. De Klant sluit voor eigen rekening een verzekering hiervoor af.
- De Overeenkomst wordt door het niet tijdig retourneren van het gehuurde niet verlengd, hoewel het risico volledig bij de Klant blijft.
- Indien gerede twijfel bij TiQiT bestaat omtrent de betalingscapaciteit van de Klant is TiQiT bevoegd de aflevering van Producten ingevolge lid 9 van dit artikel in deze Voorwaarden uit te stellen totdat de Klant zekerheid voor de betaling heeft verschaft. De Klant is aansprakelijk voor de door TiQiT geleden schade door deze vertraagde aflevering.
- De door TiQiT geleverde Producten mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden gebruikt. De Klant is niet bevoegd de Producten aan derden te vervreemden tenzij hij met schriftelijke toestemming van TiQiT als Wederverkoper de betreffende Producten verkoopt, verpand of verhuurt of anderszins in gebruik te geeft.
- De Klant zal TiQiT onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen indien een Product in beslag wordt genomen of anderszins aanspraak wordt gemaakt op (enig onderdeel van) een Product. Indien de Klant kennis draagt van een mogelijk beslag op een Product, dient hij TiQiT hiervan op de hoogte te stellen. Bovendien zal de Klant TiQiT op eerste verzoek hiertoe, mededelen waar het betreffende Product zich bevindt.
- Bij beslag op (een deel van) van de Producten, voorlopige surseance van betaling of faillissement van de Klant, zal de Klant de beslag leggende deurwaarder, bewindvoerder of curator onmiddellijk op de hoogte stellen van de (eigendoms-) rechten van TiQiT.
- Indien er goede gronden bestaan dat de Klant haar verplichtingen niet zal nakomen, is de Klant verplicht op het eerste verzoek van TiQiT terstond genoegzame en in de door TiQiT gewenste vorm zekerheid te stellen en deze zo nodig aan te vullen voor nakoming van al haar verplichtingen. Zolang de Klant daaraan niet heeft voldaan, is TiQiT gerechtigd om de nakoming van haar verplichtingen op te schorten.
- De Klant machtigt TiQiT, reeds nu, onherroepelijk om elke plaats, waarover de Klant bevoegdheid, macht of gezag heeft, te betreden teneinde de Producten tot zich te nemen.
- Indien de Producten onder een derde zouden berusten machtigt de Klant die derden, reeds nu, onherroepelijk de Producten van TiQiT ons af te geven.
- Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud verbleven Producten willen vestigen of doen vestigen dan wel deze in beslag nemen of tot zich nemen is de Klant verplicht daaraan geen medewerking te verlenen c.q. daartegen bezwaar te maken en TiQiT zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te brengen.
- De Klant is verplicht om op eerste verzoek van TiQiT:
a. de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten voor eigen rekening te verzekeren en verzekerd te houden tegen de risico’s van wegraken en beschadiging en op verzoek van TiQiT de polis van deze verzekering aan TiQiT ter inzage te geven;
b. zijn aanspraken op verzekeraar(s) met betrekking tot de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten aan TiQiT te verpanden op de wijze als voorgeschreven in art. 3:329 Burgerlijk Wetboek;
c. de vorderingen die de Klant verkrijgt jegens zijn afnemers bij het (in het kader van zijn normale bedrijfsvoering) doorverkopen van onder eigendomsvoorbehoud door TiQiT geleverde producten te verpanden op de wijze als omschreven in art. 3:239 Burgerlijk Wetboek;
d. de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten aan te merken als het eigendom van TiQiT en op alle manieren medewerking te verlenen aan alle maatregelen die TiQiT ter bescherming van zijn eigendomsrecht met betrekking tot de Producten (wil) treffen en welke de Klant onredelijk hinderen in de normale uitoefening van diens Bedrijf. - Als TiQiT op verzoek van de Klant verzending uitstelt zullen de Producten voor diens risico blijven totdat de Producten bij de Klant zijn bezorgd en afgeleverd.
Artikel 13: Product: derdenbeding
- De Klant verklaart ermee bekend te zijn en voor zover nodig er mee in te stemmen dat het eigendom van het gehuurde Product bij een derde kan (komen te) berusten of dat het Product kan zijn (of worden) verpand aan een derde.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van de artikelen 7:226 en 7:227 Burgerlijk Wetboek geheel uit.
- Het hiervoor in lid 1 en 2 opgenomen derdenbeding kan noch door de Klant, noch door TiQiT worden herroepen.
Artikel 14: Garantie
- De Software, inclusief Updates en Upgrades, worden aan Klant verschaft “as is”. TiQiT B.V. garandeert niet dat de Software, inclusief Updates en Upgrades, zonder onderbreking zal functioneren, foutvrij zal zijn of geschikt is voor enig specifiek doel, of dat fouten of andere problemen zullen worden verholpen in Updates en/of Upgrades.
- TiQiT garandeert dat de door haar geleverde Producten vrij zijn van ontwerp-, materiaal- en fabricagefouten gedurende een periode van zes maanden na (op)levering c.q. uitvoering. De garantie geldt niet voor Producten die naar hun aard regelmatig vervangen moeten worden of voor éénmalige gebruik dienen.
Artikel 15: Product verhuur
- Bij verhuur van Producten gelden de overige bepalingen van deze Voorwaarden tenzij:
a. Deze uitsluitend betrekking (kunnen) hebben op verkoop van Producten, reparatie of onderhoud; en
b. Deze afwijken van hetgeen hierna t.a.v. de verhuur is bepaald. In dat geval hebben de bepalingen omtrent de verhuur voorrang boven de overige bepalingen van deze Voorwaarden. - De door TiQiT te verhuren Producten zijn ingericht en uitgerust voor normaal gebruik. De Klant dient de Producten overeenkomstig zijn beoogde gangbare gebruik te gebruiken en dit aan het einde van de huurtermijn in goede staat en compleet aan TiQiT te retourneren.
- Verplaatsen alsmede het inbedrijfstellen en ophalen op locatie van Producten zijn voor rekening en risico van de Klant, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
- TiQiT is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, die voor de Klant of derden mocht voortvloeien uit mogelijke te late beschikbaarstelling van Producten, uit het gebruik of uit mogelijke gebreken van de Producten. De Klant vrijwaart TiQiT voor mogelijke aanspraken van derden.
- Behoudens voorafgaande Schriftelijke toestemming van TiQiT is het de Klant niet toegestaan om aan de Producten zelf reparaties te verrichten of door derden te laten verrichten.
- Reparaties, veroorzaakt door een onjuist gebruik door de Klant, zijnde gebruik in strijd met de eventueel verschafte gebruiksaanwijzing, de aard van het Product en/of verkeersopvattingen alsmede het beschadigen, ondeskundig repareren of onderhouden door de Klant of derden, zijn voor rekening van de Klant. Worden zodanige reparaties tijdens de huurperiode uitgevoerd dan loopt de huurperiode door totdat de reparatie is voltooid en is de Klant over die periode huur verschuldigd. De Klant is verplicht de reparatie door TiQiT te laten uitvoeren tenzij TiQiT vooraf schriftelijk toestemming verleent de reparaties door derden te laten uitvoeren.
- Indien onderhoudsadviezen gedurende de verhuurperiode niet worden opgevolgd, dan zal de ontstane schade worden verhaald op de Klant.
- Indien de servicedienst van TiQiT langs dient te komen om een technisch mankement, ontstaan door nalatigheid van de Klant op te lossen, dan zal deze dienstverlening in rekening worden gebracht.
- De huurperiode gaat in op de dag dat het Product aan de Klant ter beschikking wordt gesteld dan wel bij Klant wordt afgeleverd.
- De huur voor onbepaalde tijd kan enkel schriftelijk door de Klant worden opgezegd. De daarbij door de Klant in acht te nemen opzegtermijn bedraagt een kalendermaand.
- Indien een geschil ontstaat over de vraag of de gehuurde Producten in goede staat of het juiste aantal door de Klant is geretourneerd, rust op de Klant uitdrukkelijk de bewijslast hieromtrent. Producten dienen compleet geretourneerd te worden. Zijn de zaken niet compleet dan zal TiQiT aan de Klant kosten in rekening brengen.
- Gehuurde zaken worden na retournering bij TiQiT gecontroleerd. Kosten van vervanging, en herstel zijn voor rekening van de Klant. De Klant is aansprakelijk voor alle schade aan en verdwijning van het gehuurde voorgevallen tijdens de huurperiode, ongeacht of zij daar schuld aan heeft.
- Indien het gehuurde niet aan het einde van de overeengekomen huurtermijn aan TiQiT wordt geretourneerd, dan wel als de Klant verzuimt aangifte te doen van diefstal, wordt de Klant na constatering de mogelijkheid geboden om het gehuurde alsnog binnen 5 werkdagen te retourneren, dan wel alsnog aangifte te doen. De huurtermijn eindigt in dit geval zodra het gehuurde alsnog wordt geretourneerd of op het moment van aangifte. Indien de Klant het gehuurde na verstrijken van de gestelde termijn niet heeft geretourneerd of geen aangifte van diefstal heeft gedaan is hij in verzuim. Naast de huursom is de Klant in dit geval tevens de nieuwwaarde van het niet-geretourneerde Product (of deel daarvan) aan TiQiT verschuldigd.
- Indien de Klant bij diefstal verzuimt aangifte te doen en/of een proces verbaal van aangifte aan TiQiT te overhandigen, geldt de diefstal als verduistering en is de Klant verplicht de nieuwwaarde aan TiQiT te vergoeden. Voor vermiste Producten waarvoor door TiQiT reeds de nieuwwaarde aan de Klant heeft doorbelast en die later alsnog door de Klant wordt gevonden en geretourneerd, is de Klant de huurprijs tot aan de afgiftedatum verschuldigd.
- Onderverhuur en beschikbaarstelling aan derden door de Klant is slechts toegestaan na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van TiQiT.
- De Klant is verplicht het dagelijks onderhoud aan het gehuurde te verrichten. Alleen de door TiQiT voorgeschreven hulp- en onderhoudsmaterialen mogen door de Klant worden gebruikt. Het door de Klant zelf verrichten van reparaties is niet toegestaan
- De Klant dient de Producten voor eigen rekening te verzekeren tegen de gevolgen van verlies of beschadiging. In geval van dreigend(e) verlies of beschadiging aan het Product zal de Klant TiQiT meteen in kennis stellen.
- De Klant draagt gedurende de gehele huurperiode, dus ook tijdens transport, het risico voor verlies of beschadiging van het gehuurde Product.
- Het opbouwen c.q. monteren en het afbreken c.q. demonteren geschiedt door alsmede voor rekening en risico van de Klant.
- De Klant doet er alles aan om stormschade te voorkomen. Indien er schade is ontstaan aan de Producten van TiQiT tijdens de verhuurde periode dan is deze schade geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 16: Plaatsingsvoorwaarden Product
- Bij het door TiQiT opbouwen, monteren, in- of buiten bedrijf stellen, afbreken en/of demonteren van door TiQiT verkochte of verhuurde Product gelden de volgende plaatsingsvoorwaarden.
- De Klant dient zorg te dragen voor de benodigde vergunningen en ontheffingen en een juiste aanduiding aan TiQiT van de ligging van ondergrondse kabels in geval van Producten die zijn aangesloten op een eigen stroom-aggregaat. De Klant vrijwaart TiQiT tegen aanspraken van derden, verband houdende met- of voortvloeiende uit het niet dan wel niet naar behoren nakomen van deze op de Klant rustende verplichtingen.
- Met uitzondering van onze stroomvrije Producten dient de locatie binnen 15 meter van de gewenste plek van de Producten een stroompunt te hebben.
- Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen behoort niet tot de verplichtingen van TiQiT en is niet in de prijs inbegrepen:
a. Het verplaatsen van materiaal en/of werktuigen;
b. De levering van brandstof zoals elektriciteit en/of hulpmaterialen voor de bevestiging van Producten, nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden;
c. Werkzaamheden nodig om onderdelen van de Producten die op het werk beschadigd zijn, weer in goede staat te brengen, tenzij die beschadiging door personeel van TiQiT is veroorzaakt; - De Klant dient te zorgen dat de onder lid 4 omschreven en voorzieningen naar de eis van het werk tijdig zijn verricht zodat de door TiQiT te verrichten plaatsingswerkzaamheden geen vertraging ondervinden.
- Wachttijden en oponthoud, veroorzaakt door onvoorziene omstandigheden dan wel het door de Klant niet voldoen aan haar verplichtingen worden, indien deze leiden tot meerkosten, verrekend op basis van na compensatie.
- TiQiT kan de geplande uitvoeringsdatum van de door TiQiT te verrichten werkzaamheden verzetten, indien weersinvloeden daartoe naar het oordeel van TiQiT aanleiding geven, zonder dat TiQiT tot enige schadevergoeding gehouden is.
- De Klant dient zorg te dragen voor een vlakke, stevige, droge ondergrond met voldoende ruimte voor de plaatsing van de Producten. Dit geldt in het bijzonder voor Producten met een eigen stroom-aggregaat
- TiQiT stelt zich niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door windkracht 8 of hoger noch voor schade aan personen en/of voorwerpen in welke vorm dan ook veroorzaakt door omwaaien en/of afbreken van onderdelen van de Producten.
Artikel 17: Geheimhouding
Partijen zullen alles in het werk stellen om te voorkomen dat de vertrouwelijke informatie van de andere partij ter kennis of in handen van derden komt. Eén en ander geldt niet indien de openbaar makende partij aantoont dat bepaalde informatie reeds publiekelijk bekend is, anders dan door schending van deze geheimhoudingsverplichting of indien een partij door een daartoe bevoegde (gerechtelijke) instantie wordt gedwongen vertrouwelijke informatie te openbaren.
Artikel 18: Overige bepalingen
- De ongeldigheid van een bepaling uit de Licentieovereenkomst en/of uit deze Algemene Voorwaarden heeft geen gevolgen voor de geldigheid van de overige bepalingen van de Licentieovereenkomst en deze Algemene Voorwaarden.
- Deze Licentieovereenkomst en de Algemene voorwaarden omvat de gehele overeenkomst tussen partijen.
- De Klant zal haar verplichtingen uit de Licentieovereenkomst en de Algemene Voorwaarden niet aan derden overdragen, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van TiQiT B.V. TiQiT B.V. is gerechtigd haar rechten en verplichtingen uit de Licentieovereenkomst en de Algemene Voorwaarden over te dragen aan enige derde. De Klant aanvaardt reeds nu voor een dergelijke overdracht door TiQiT B.V. alsdan en zal daaraan alle noodzakelijke medewerking verlenen.
- De bepalingen van de Licentieovereenkomst en de Algemene Voorwaarden laten rechten van TiQiT B.V. op grond van de wet onverlet.
- Bepalingen uit de Licentieovereenkomst en de Algemene Voorwaarden die naar hun aard de strekking hebben ook na beëindiging van de overeenkomst van kracht te blijven, behouden hun geldigheid na beëindiging van de overeenkomst.
-
Artikel 19: Geschillen en toepasselijk recht
- Alle geschillen die tussen partijen mochten rijzen, daaronder begrepen die welke slechts door een partij als zodanig wordt beschouwd, in verband met of naar aanleiding van de Licentieovereenkomst of van overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel mochten zijn en de Algemene Voorwaarden die niet in der minne kunnen worden opgelost, zullen aanhangig worden gemaakt bij de terzake bevoegde rechter van het arrondissement Den Haag.
- Op de verhouding tussen TiQiT B.V. en de Klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.